Hiilineutraali Helsinki-suunnistus

Mäkelänrinteen lukio

Tekijät

Arttu Ahola, Biologia

Pirjo Haikonen, fysiikka

Tuula Sorjonen, kemia

Kuvaus

Järjestettiin ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijoille suunnistuskilpailu, jossa rastien aihealueena oli hiilineutraalius ja energiaratkaisut. Suunnistus toteutettiin Seppo-pelialustalla (play.seppo.io).

Tavoitteet

Toteuttaa Hiilineutraali Helsinki-opintojakson lopuksi eri oppiaineet yhdistävä kokonaisuus ja sitouttaa koko työyhteisö toteutukseen. Koko opintojakson suunnittelun taustalla pidettiin yhteisöllisyyden vahvistamista RO-ryhmien kautta. 

Opetuskokeilun suunnittelu

Koulun tiimeistä Ympäristöryhmä otti vastuun suunnittelusta. Ryhmä kokoontui vähintään kerran jokaisen periodin aikana, kokous kesti noin tunnin kerrallaan.

Aikataulu

Kilpailupäivänä opiskelijat kokoontuivat RO:nsa kanssa kotiluokkaan klo 13.05 ja he muodostivat joukueet. Kilpailu lähti käyntiin klo 13.30 ja päättyi klo 14.40. Kilpailun lopuksi opiskelijat kokoontuivat auditorioon ja voittajaryhmä julkaistiin klo 15.

Osa opettajista toimi rastitehtävien tarkastajina kilpailun ajan eli klo 13.30-14.40.

Toteutustapa

Kokeilu liittyi HNH-opintojaksoon. Rastikilpailuja oli kaksi, ensin kaikille toisen vuoden opiskelijoille ja sitten kaikille ensimmäisen vuoden opiskelijoille. Ensimmäiseen kilpailuun osallistui 24 joukkuetta eli noin 70 opiskelijaa ja toiseen 60 joukkuetta eli noin 200 opiskelijaa. RO-opettajat (10 opettajaa) antoivat ohjeet omille opiskelijoilleen ja kahdeksan opettajaa toimi rastitehtävien tarkastajina.

Yhteistyökumppanit

Seppopelialustalle tehtäviä tekivät kaikki opettajat, hallinto ja opiskelijakunta. Mukaan yritettiin värvätä myös urheiluvalmentajia, mutta siinä vielä epäonnistuttiin. Yksi rasteista oli tutustuminen Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksella maantieteen ja geotieteiden tiedeluokka Geopisteeseen.

Materiaalit

Seppopelialustalle tehtiin erilaisia tehtäviä. Osa tehtävistä oli automaattisesti pisteytyviä monivalintoja ja yhdistelytehtäviä, osa tehtävistä avoimia tehtäviä, joihin vastattiin sanallisesti, valokuvalla tai videolla. 

Arviointi

Opettajat, jotka toimivat avointen tehtävien tarkastajina, arvostelivat palautukset kunkin tehtävän osalta etukäteen annetulla pisteytyksellä. Seppopellissä avointen tehtävien oikeat vastaukset ja arviointiohjeet saa kirjattua tehtävien yhteyteen. Näin arviointi on helppoa vaikka arvioimassa on useita opettajia samanaikaisesti. 

Palaute/reflektointi

Pelitempaus onnistui hyvin, tehtävät olivat monipuolisia ja niitä oli sopiva määrä. Ryhmät eivät ehtineet tehdä kaikkia tehtäviä, vaan aika loppui tarkoituksella kesken. 

Pelin lopussa opiskelijoille annettiin ns. salamatehtävä, jossa opiskelijat kutsuttiin takaisin koululle auditorioon. Kutsun mukana oli viimeinen tehtävä, joka oli palautteen antaminen. 

Opiskelijapalautteita:
” Oli hyvä ja mielenkiintoinen. Opimme paljon uutta.”
” Suunnistus oli ihan kivaa vaihtelua ja kivoja tehtäviä”
” Oli kiinnostava kiertue Kumpulan Kampuksella! Erityisen hienoa oli, että saimme tietää lisää yliopistoista.”

Ideoita jatkoon 

Monipuolistetaan jatkossa vielä enemmän rastitehtäviä ja otetaan mukaan tehtävärasteille tai tehtävien tekijöiksi Märskyn valmennusta ja Urheaa.