Nollapäästöpäivä
Kokkolan suomalainen lukio
Tekijät
Heikkilä Tuula (bi, ge), Karjalainen Kirsi (ku), Myllylä Marika (bi, ge), Poikonen Anniina (hi, yh, ue), Savolainen Pauliina (fi, ue, ps)
Kuvaus
Nollapäästöpäivä 21.9. Syksyn aikana kuvaamataiteessa oli taiteiltu ilmastonmuutokseen liittyviä julisteita, jotka olivat esillä koulun info-tauluilla reilun viikon ennen nollapäästöpäivää.
Wilmaviestillä haaste päivään liittyen: Pukeutuminen kestävällä tavalla, kouluun päästöttömästi (instaan kuvat, parhaat palkitaan) Instahaaste oli myös info-taululla reilun viikon. Ohjelma toteutettiin ryhmänohjausryhmittäin aamupäivän aikana klo 9-11
Yhteinen päivänavaus keskusradion kautta: Lasten ilmastonmuutoslaulu (Keski-Pohjanmaan konservatorio, Kokkolan kuvataidekoulu),
infoa päivästä ja nollapäästöpäivän idea, nälkäpäiväkeräyksestä infoa.
Ryhmänohjausluokittain ohjelma (RO:t saivat valmiin rungon powerpoint -muodossa viikkoa aikaisemmin, eri ryhmillä eri vuosiluokilla vähän eri järjestys, jotta verkko ei ylikuormitu, jotta videon katselu ja lupausten ripustaminen ei aiheuta suurta ruuhkaa):
Video: Muutosta ilmassa – Tieteestä tekoihin n 35 min
Arvojana (väittämiä videosta)
Elämäntapatesti (sitra)
Oma lupaus päästöttömyydestä (lupauspuu aulassa)
Kasvisruokapäivä
Tavoitteet
Lisätä ajankohtaista tietoa ilmastonmuutoksesta
Pohtia omien kulutustottumusten vaikutuksia
Kannustaa kestävän kehityksen mukaisiin valintoihin arkielämässä
Opetuskokeilun suunnittelu
Kevään koulutus aikana ja kolme yhteistä suunnittelupalaveria, jokaisella oli pieniä vastuutehtäviä päivään liittyen.
Aikataulu
Opiskelijoilla ja opettajilla 2 oppituntia
Toteutustapa
Koulun yhteinen tapahtuma, johon kaikki osallistuivat 2 oppitunnin ajan. Ryhmänohjaajat vetivät ohjelman ohjeistuksen mukaan.
Yhteistyökumppanit
Koko koulun väki
Keittiön henkilökunnan kanssa sovittiin, että kasvisruokapäivä vaihdettiin tälle päivälle
Unicef nälkäpäiväkeräys
Materiaalit
Lupauspuun lehdet (värilliset paperit), koivu, netistä video ja sitran elämäntapatesti, arvojana kysymykset, insta-kuva palkinnot
Arviointi
Ryhmänohjaajat antoivat ryhmien osallistumisesta tuntemuksia ja palautetta
Palaute/reflektointi
Parasta oli, että toteutukseen saatiin mukaan kaikki opettajat ja näin se koski myös koulun kaikkia opiskelijoita-oli siis koko koulun yhteinen tapahtuma. Yhteiset tapahtumat lisäävät koulun yhteishenkeä. Osoitti, että näinkin suuressa yksikössä (noin 700 opiskelijaa) yhteiset tapahtumat toimivat, jos ne on organisoitu hyvin.
Opettajien palaute: aikataulu ja tehtävät selkeitä, herätti keskustelua ja ajatuksia. Myös kokeilun toteuttaneet opettajat olivat tyytyväisiä päivän toteutukseen.
Abien osallistuminen heikkoa (yo-kirjoitusten välipäivä)
Osallistujia instahaasteeseen oli aika vähän, siihen ehkä täsmällisempää ohjeistusta
Ideoita jatkoon
Ensi kerralla on mahdollisuus tiedottaa teemapäivästä hyvissä ajoin ja kannustaa eri oppiaineiden opettajia huomioimaan tuleva teemapäivä omassa opetuksessaan. Esim. koulun infokanavalla voitaisiin esitellä muidenkin oppiaineiden tuotoksia tai postereina seinillä tms. Myös teemapäivän suunnitteluun olisi mukava saada enemmän eri oppiaineiden edustajia ja näin erilaisia näkökulmia aiheeseen.
Kokonaisuutena teemapäivän rakenne toimi hyvin ja ryhmänohjaajien mukanaolo toteutuksessa oli loistojuttu. Teemapäivän sisältöä ei ole mielekästä toteuttaa samanlaisena joka vuosi, vaan se on räätälöitävä seuraavana vuonna hieman erilaisin painotuksin.
Seuraavalla kerralla opiskelijakunta näkyvämmin mukaan päivän suunnitteluun ja nälkäpäiväkeräykseen.
Palautetta teemapäivästä selkeämmin esim. kyselylomakkeella heti teemapäivän jälkeen
