Mikä Lukema-verkosto oikein on?
Lukema-verkosto on lukion matematiikan ja luonnontieteiden kehittämisverkosto
Lukema-verkosto on kaikille matematiikan ja luonnontieteiden kehittämisestä kiinnostuneille lukion opettajille ja rehtoreille avoin yhteisö.
Lukema-verkoston toiminta
Lukema-verkosto on yhteisö, jonka toimintaa koordinoidaan kahden valtakunnallisen kehittämistehtävän (Harppi ja Jälki) puitteissa. Harppi on Maunulan yhteiskoulun ja Helsingin matematiikkalukion valtakunnallinen matematiikan kehittämistehtävä ja Jälki taas Otaniemen lukion valtakunnallinen luonnontieteen kehittämistehtävä. Kehittämistehtävät ovat opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamia ja ne on myönnetty seitsemäksi vuodeksi vuodesta 2018 lähtien. Kehittämistehtävien avulla tuotamme muun muassa erilaisia tapahtumia sekä materiaalia opetuksen tueksi yhteiselle Lukema-verkostolle.
Kehittämistehtävien tarkoitus
Valtakunnallisen kehittämistehtävän tarkoituksena on kehittää ja levittää matematiikkaan ja luonnontieteisiin liittyvään pedagogiikkaan, toimintakulttuuriin ja oppimisympäristöihin liittyviä malleja ja hyviä käytänteitä sekä vahvistaa valtakunnallisesti opetuksellisia valmiuksia ja osaamista. Kehittämistehtävään liittyy myös koulutuksen järjestäjien ja matematiikkaan ja luonnontieteeseen liittyvien toimijoiden, kuten yritysten ja korkeakoulujen yhteistyön kehittäminen ja edistäminen.
Liity mukaan
Liity osaksi verkostoamme tilaamalla uutiskirjeemme! Täyttämällä yhteystietosi saat Lukema-verkoston uutiskirjeen aina, kun se ilmestyy. Uutiskirjeestä kuulet verkostolle tarjottavista tapahtumista, materiaaleista jne. ensimmäisten joukossa.

Luonnontieteen valtakunnallinen kehittämistehtävä JÄLKI
Vuorovaikutus jättää jäljen – yhdessä nostamme luonnontieteiden osaamistasoa!
Jälki on Otaniemen lukion valtakunnallinen kehittämistehtävä luonnontieteissä. Kehittämistehtävän on myöntänyt opetus- ja kulttuuriministeriö vuoteen 2025 asti.
Valtakunnallisen kehittämistehtävän tarkoituksena on kehittää ja levittää luonnontieteisiin liittyvän pedagogiikkaan, toimintakulttuuriin ja oppimisympäristöihin liittyviä malleja ja hyviä käytänteitä sekä vahvistaa valtakunnallisesti opetuksellisia valmiuksia ja osaamista. Kehittämistehtävään liittyy myös koulutuksen järjestäjien ja luonnontieteeseen liittyvien toimijoiden, kuten yritysten ja korkeakoulujen yhteistyön kehittäminen ja edistäminen.
Kehittämistehtävän päätavoitteet lukuvuodelle 2021-2022
- kurssien/opintojaksojen tarjoaminen lukiolaisille ympäri Suomea (mm. Tieteen etiikkaa, Oman tiedepodcastin ja -videon tuottaminen, Lääkekemiaa)
- materiaalien tuottaminen opetuksen tueksi (mm. virtuaalivierailut, virtuaalilabrat, pakopelit, videot ja podcastit)
- koulutusten, kuten Lukema2022 -tapahtuman 28.-29.4.2022, järjestäminen opettajille
- lukion luonnontieteiden opetusta tukeviin yhteistyöhankkeisiin osallistuminen

Matematiikan valtakunnallinen kehittämistehtävä HARPPI
Terävä kärki – laaja säde
Harppi on Maunulan yhteiskoulun ja Helsingin matematiikkalukion valtakunnallinen matematiikan opetuksen kehittämistehtävä, jonka on myöntänyt Opetus- ja kulttuuriministeriö vuosille 2018–2025.
Harpin tärkeimpiä tavoitteita ovat
- Matematiikassa etevien tarpeiden parempi huomioiminen joka puolella Suomea
- Matematiikan sovellusten esiin tuominen lukion matematiikan opetuksessa
- Sosiaaliset tapahtumat matematiikan ja tieteen ympärillä
- Ohjelmoinnin opiskelun lisääminen lukiossa
- Matematiikan opetuksesta kiinnostuneiden tahojen yhteistyön parantaminen
Oletko kiinnostunut näistä aihepiireistä? Keskustelemme mielellämme yhteistyömahdollisuuksista!
Ota yhteyttä: kehittämistehtävän koordinaattori Ville Tilvis (etunimi.sukunimi@mayk.fi)
Kehittämistehtävän suurimpia projekteja vuodelle 2023
- tammikuussa lukiolaisten valtakunnallinen tiedekilpailu
- kevään aikana opettajakoulutuksia lähi- ja etätapahtumina
- marraskuussa matematiikka- ja tiedefestarit 500 lukiolaiselle
- peruskoulun 9. luokan oppilaille ympäri Suomea suunnattu matemaattisen ajattelun kurssi marraskuussa.
Tilaa uutiskirje
Ota yhteyttä!
Otaniemen lukio -Luonnontieteen kehittämistehtävä Jälki
Kirsi-Maria Vakkilainen
apulaisrehtori
kirsi.vakkilainen@espoo.fi
Milja Juola
projektikoordinaattori
milja.juola@espoo.fi
Milla Unkuri
koordinaattori
Cern-tiedeleirit
milla.unkuri@eduespoo.fi
Maunulan yhteiskoulu ja Helsingin matematiikkalukio – Matematiikan kehittämistehtävä Harppi
Ville Tilvis
koordinaattori
ville.tilvis@mayk.fi
Anu Mäkijärvi
projektikoordinaattori
anu.makijarvi@mayk.fi