Hiilen kierto ja ilmastonmuutos
Kiteen lukio
Tekijät
Anne Lännenpää kemia, Ulla Eronen yhteiskuntaoppi
Kuvaus
Työskentelyä pohjustettiin katsomalla dokumentti ”Muutosta ilmassa – Tieteestä tekoihin”
Aiheen käsittelyä jatkettiin ryhmissä väitekorteilla. Väitteitä oli yhteensä kahdeksan. Opiskelijoiden tehtävänä oli etsiä väite, josta kaikki olivat vähintään jokseenkin eri mieltä ja työstää väitteestä kaavio, josta kävi ilmi valittu väite, väitteen yhteys hiilen kiertokulkuun, sekä paikallisen tason toimintamahdollisuudet, erityisesti opiskelijoiden omat vaikuttamismahdollisuudet valittuun aiheeseen.
Opiskelijoiden kaavioista nousi selkeästi esiin julkisen liikenteen kehittämisen tarve Kiteellä. Koska opiskelijoilla oli innostusta lähteä viemään asiaa eteenpäin, jatkoimme projektia. Yhteiskuntaopin opettaja tuli kemian tunnille kertomaan kuntalaisten mahdollisuuksista vaikuttaa paikallisiin asioihin ja päätöksentekoon. Kuultuaan erilaisista vaikuttamiskeinoista, opiskelijat tekivät ryhmissä suunnitelmia siitä, miten esitystä joukkoliikenteen kehittämisestä Kiteellä voisi viedä kunnassa eteenpäin.
Ryhmissä tehtyjen suunnitelmien pohjalta työstettiin koko opetusryhmän yhteinen suunnitelma, joka oli seuraavanlainen
- Opiskelijat laativat kuntalaisille kyselyn joukkoliikenteen tarpeellisuudesta. Kysely julkaistaan sosiaalisen median puskaradiossa sekä jaetaan lukion ja yläkoulun opiskelijoille Wilman kautta.
- Kutsutaan kunnan joukkoliikenteestä vastaava viranhaltija kemian tunnille keskustelemaan asiasta opiskelijoiden kanssa.
- Jos edellisten toimien perusteella nähdään aiheelliseksi, tehdään joukkoliikenteen kehittämisestä kuntalaisaloite.
Tähän mennessä suunnitelmasta on toteutettu kohta 1. Pian toteutetaan viranhaltijan vierailu oppitunnilla.
Tavoitteet
- Kemian opintoihin liittyvä tavoite:
- Opiskelija ymmärtää oman toimintansa vaikutukset hiilen kiertokulkuun ja sitä kautta ilmastonmuutokseen.
- Ryhmätyöskentely ja argumentointitaidot:
- Opiskelija osaa työskennellä erilaisissa ryhmissä ja perustella näkemyksiään sekä suullisesti että kirjallisesti.
- Henkilökohtaisen vaikuttamisen tavoite:
- Opiskelija ymmärtää omat vaikuttamismahdollisuutensa ja soveltaa niitä omassa elämässään.
Opetuskokeilun suunnittelu
Kemian opettaja suunnitteli alkuperäisen opetuskokeilun yksin hyvin lyhyellä aikataululla. Suunnitteluun meni aikaa kaikkiaan noin kaksi tuntia.
Kokeilun edetessä yhteiskuntaopin opettaja tuli mukaan kokeiluun. Hänellä meni useita tunteja paikallisen päätöksenteon, hallintorakenteiden selvittämiseen sekä joukkoliikenteestä vastuussa olevien tahojen ja henkilöiden selvittämiseen. Lisäksi hänellä kului aikaa opiskelijoille jaettavan esityksen tekemiseen.
Aikataulu
Kokeiluun kului kemian tunteja yhdeltä opetusryhmältä kaksi kappaletta (75 min) ja toiselta opetusryhmältä 4-5 kappaletta.
Toteutustapa
Kokeilu toteutettiin loka-marraskuussa 2022. Kokeilu oli osa KE01-moduulia ja toteutettiin kokonaisuudessaan kemian oppitunneilla. Kokeiluun osallistui kaksi saman moduulin opetusryhmää (28 opiskelijaa). Kummatkin opetusryhmät tekivät osiossa “kuvaus” mainitun kaavion ja toinen opetusryhmä jatkoi kokeilua pidemmälle kansalaisvaikuttamisen suuntaan osiossa “kuvaus” esitetyllä tavalla.
Kemian opettajan roolina oli viedä projektia eteenpäin esittämällä täsmentäviä kysymyksiä. Yhteiskuntaopettajan rooli oli koota tietoa kunnallisesta päätöksenteosta Kiteellä ja esitellä opiskelijoille erilaisia tapoja, joilla kuntalainen voi vaikuttaa yhteisiin asioihin ja kunnassa tehtäviin päätöksiin.
Yhteistyökumppanit
Opettajien lisäksi kokeiluun osallistui Kiteen kaupungin sivistysjohtaja Matias Valoaho, joka on kaupungin joukkoliikenteestä vastaava viranhaltija. Hän oli mukana vierailemalla kemian oppitunnilla keskustelemassa opiskelijoiden kanssa. Sivistysjohtaja ei tiennyt opetuskokeilusta etukäteen, vaan hänet kutsuttiin mukaan oppitunnille kokeilun jatkuttua suunniteltua pidemmälle.
Materiaalit
Opetuskokeilussa tuotettiin kuntalaisille suunnattu kysely joukkoliikenteen tarpeellisuudesta. Kyselyn tuloksista koottiin esitys kuntalaisten mielipiteistä.
Lisäksi kokeilussa tullaan mahdollisesti tekemään vielä kuntalaisaloite joukkoliikenteen kehittämisestä.
Arviointi
Kokeilussa tehdyt materiaalit ja tuotokset vaikuttavat opintojakson arviointiin.
Palaute/reflektointi
Kokeilu alkuperäisen suunnitelman mukaisena ei ollut oikein toimiva, se ei herättänyt opiskelijoissa uusia ajatuksia, vaan he kirjasivat kaavioihinsa ajatuksia ja toimintamalleja joita olivat kuulleet ilmastonmuutokseen liittyvien oppituntien ja muiden tapahtumien yhteydessä varmasti kymmeniä kertoja aikaisemminkin.
Kokeilu muuttui kuitenkin erittäin innostavaksi, kun se laajeni alkuperäisestä suunnitelmasta aktiiviseksi osallistumiseksi ja vaikuttamiseksi paikallisiin kysymyksiin. Parasta oli opiskelijoiden innostus yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.
Ideoita jatkoon
Väitekorttien väitteet pitäisi valita huolellisemmin. Niiden pitäisi olla niin raflaavia, että ne herättävät ajatuksia ja keskustelua.