Ilmastonmuutoksen alueelliset seuraukset uutisseurantaa hyödyntäen
Tammerkosken lukio
Tekijät
Laura Paavilainen (BI ja GE)
Kuvaus
Opetuskokeilussa oli tarkoitus tutustua ajankohtaisiin ilmastonmuutoksen seurauksiin eri puolilla
maapalloa.
Kokeilu jakautui neljään osaan:
1. Ajankohtaisten uutisten kerääminen ryhmissä yhteiselle sähköiselle karttapohjalle (omat alueet
(esim. maanosa/ ryhmä). Kesto 3 viikkoa.
a. Uutisten tuli liittyä jollakin tavalla ilmastonmuutokseen ja ne piti lisäksi raakaluokitella
yhteiselle karttapohjalle (esim. GoogleMaps) seuraavalla periaatteella: sään ääri-ilmiöt
(punainen merkitsin), merenpinnan nousu (sininen merkitsin), kuivuus ja aavikoituminen
(keltainen merkitsin) ym.
2. Kerättyjen uutisten analysointi ja suurempien ilmiöiden tunnistaminen ryhmän aineistosta. Kesto
noin 1h.
a. Uutiset käytiin ryhmissä läpi keskustellen. Tarkoitus oli päästä yhteisymmärrykseen ryhmän
kesken alueellisesta ilmiöstä, joka nousee kerätystä uutisaineistosta esille.
b. Pohdittavia kysymyksiä ryhmille: Onko ilmiö lyhyen, keskipitkän vai pitkän aikavälin
kehityskulku? Mitä syitä voisi olla sille, että ilmiö on juuri tällä hetkellä voimakkaasti
uutisoitu? Liittyykö ilmiö johonkin tiettyyn vuodenaikaan?
c. Tunnistetun ilmiön esittely ja vertaaminen IPCC Atlaksen tietoihin. Millaisen
riskiluokituksen IPCC antaa alueille tunnistetusta ilmiöstä? Mitä alueella on IPCC:n mukaan
odotettavissa?
3. Lopputuotoksen eli A3-posterin laatiminen tunnistetusta ja tutkitusta alueellisesta ilmiöstä. Kesto
noin 1h.
a. Posterin laadinta onnistui helposti esim. Canva-sovelluksella tai powerpointilla (valitaan
dian kooksi A3 ja käännetään pystyyn).
b. Ilmiö ja sen taustat tutkimusalueella esiteltiin posterissa monipuolista geomediaa
hyödyntäen (karttat, kuvat, vuokaavioita ym.). Löydettyyn uutisaineistoon aineistoon
tulimyös viitata työssä.
4. Lyhyen päivityksen/ Twitter-viestin laatiminen paikallisen ihmisen näkökulmasta: eläytyminen
paikallisen väestön/ toimijan tilanteeseen. Millaisen viestin tutkimusalueella elävä ihminen haluaisi
lähettää maailman päättäjille/ muiden alueiden ihmisille?
Tavoitteet
Opetuskokeilun tavoitteena oli harjoitella uutisaineiston hankkimista ja luokittelua yhteiselle karttapohjalle
ryhmässä, analysoida ja tunnistaa ilmastonmuutokseen liittyviä ilmiöitä, sekä verrata omaa aineistoa ja
havaintoja IPCC Atlaksen tarjoamiin tietoihin ilmastonmuutoksen seurauksista.
Opetuskokeilun suunnittelu
Suunnittelu ja ohjeiden kirjaaminen vei joitakin tunteja. Lisäksi opettajan oma perehtyminen IPCC Atlaksen
toimintaan vei jonkin verran aikaa.
Aikataulu
Opetuskokeilu koostui ensin opiskelijoiden oman uutisaineiston keräämisestä yhteiselle karttapohjalle
(kesto 3 vko). Tämän jälkeen aineiston analysointiin ja jalostamiseen ryhmissä kului aikaa 2-3 h.
Toteutustapa
Kokeilu liittyy maantieteen opintojaksoon GE1. Mukana olleet ryhmät koostuivat 1. ja 2. vuosikurssin
opiskelijoista. Opettajan roolina oli ryhmissä tapahtuvan työskentelyn mahdollistaminen, lisäneuvojen
antaminen ja esim. IPCC Atlaksen käytön ohjaus tarvittaessa.
Materiaalit
Lopullisena tuotoksena opiskelijat laativat yhteisen posterin, jossa esittelivät ryhmätyöskentelynsä tulokset.
Lisäksi projektin aikana muodostui uutisseurantakartta GoogleMaps-sovelluksessa.
Arviointi
Opiskelijat laativat itsearvioinnit, joissa pohtivat projektin hyödyllisyyttä ryhmätyöskentelytaitojen,
ilmastonmuutoksen hahmottamisen sekä oman oppimisensa kannalta.
Palaute/reflektointi
Suuri osa opiskelijoista piti ryhmässä tapahtuvasta tutkimustyöskentelystä. Keskustelu ryhmissä vaikutti
aktiiviselta ja toiminta pääsoin innokkaalta. Varattu aika (2-3 h) riitti hyvin aineiston käsittelyyn ja
jalostamiseen. Itse uutisseurannan jatkuva edistäminen sen sijaan oli unohtunut osalta, vaikka asiasta
muistutettiin 3 viikon seurannan aikana.
Ideoita jatkoon
Seuraavalla kerralla varaisin lisää aikaa postereiden esittelyyn ja keskusteluun.